-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:34303 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:180

چرا اطاعت امام واجب است؟
در وجوب اطاعت امام و وليّ امر اختلافي بين مسلمين نيست و عقلاً و شرعاً وجوب آن ثابت است.
عقلاً براي اينكه همانطور كه عقل لا مركزي را تقبيح مينمايد و به لزوم زعامت و رهبري و مدير حكم مينمايد و بسياري از امور مستحسن مثل امنيّت و عدالت و نظم را متوقّف بر وجود زعيم و مسؤول تأمين آنها ميداند اطاعت از مدير و وليّ امر را نيز واجب ميداند و الّا اگر اطاعت آن لازم نباشد نقض غرض ميشود و نتايج و فوائدي كه از وجود مركز و ولايت امور منظور است حاصل نخواهد شد و همانطور كه مديريّت و وجود رهبر مقدّمه تأمين و تحقّق اموري است كه عقل و عقلا به ضرورت آنها حكم مينمايند. اطاعت از اولي الامر نيز مقدمة تمام اين مقاصد عاليه است، لذا عقلاً هيچ شكي در وجوب اين اطاعت نيست و عقلاً كسي را كه از اطاعت مدير و مدبّر صالح سرباز زند و تخلّف نمايد توبيخ و سرزنش مينمايند و عمل او را غير عقلائي ميدانند. شرعاً نيز، اوّلاً مسلّم است كه بسياري از مقاصد شرعي و اهداف اسلامي، بدون اطاعت از وليّ امر محقّق نخواهد شد و از باب مقدمة واجب و به اصطلاح «ما لا يتم الواجب الابه» واجب است هر چند اين وجوب عقلي باشد امّا چون ذي المقدّمه شرعي است و در وجوب عقلي مقدمّه آن شرع دخالت دارد يعني بدون وجوب شرعي ذي المقدمه، عقل حكم به وجوب مقدمه آن نخواهد نمود و ثانياً دليل واضح و صريح و محكم آية شريفه ذيل ميباشد:
«يا أَيًّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَطيعُوا اللهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ اُولِي الأَمْرِ مِنْكُمْ» نساء/59 [اي كساني كه ايمان آوردهايد، خدا و رسول و صاحبان امر از ايشان را اطاعت نمائيد.]
اين آيه به صراحت، امر به اطاعت اولي الامر مينمايد و اطاعت اولي الامر را مقرون به طاعت رسول خدا(ص) نموده است كه از همين اقتران و عدم تكرار كلمة «اطيعوا» نسبت به اولي الامر معلوم ميشود كه اطاعت اولي الامر مثل اطاعت رسول خدا(ص) بطور مطلق واجب است. و لذا از اين لحاظ و از جهت اينكه امر به اطاعت اولي الامر مطلق است استفاده ميشود كه مراد از اين اولي الامر مذكور در آية اولي الامر، معصومين يعني ائمه اثني عشر (ع) ميباشند، چنانكه در روايات نيز وارد شده است كه هنگام نزول اين آية كريمه، جابر خدمت رسول خدا (ص) عرض كرد:
«قَدْ عَرَفْنَا اللهَ وَ رَسُولَهُ فَمَنْ أولوا الأمرِ الَّذينَ قَرَنَ اللهُ طاعَتَهُمْ بِطاعَتِكََ» [شناختيم خدا را و فرستادة او را، پس كيستند اولوا الامري كه قرين كرده است خدا اطاعتشان را به اطاعت تو؟]
حضرت در پاسخش فرمود: «هُمْ خُلَفائي وَ أَئِمَّهُ الْمُسْلِمينَ بَعْدي أَوَّلَهُمْ عَلِيُّ بْنُ أَبي طالِبْ ثُمَّ الْحَسَنُ وَ ُثَّم الْحُسَيْنُ ثُمَّ عَلِي بْنُ الْحُسَيْنُ ثُمَّ مُحَمَّدِ بْنُ عَلِيٍّ الْمَعْرُوفٌ فِي التَّوْراةِ بِالْباقِرِ وَ سَتُدْرَكُهُ يا جابِرُ فَاِذا لَقيتَهُ فَأَقْرَأَهُ عَنِّي السَّلامَ» (منتخب الأشراف،ج1، باب8، حديث4.) [ايشان جانشينان من و امامان مسلمين بعد از من هستند اول ايشان علي بن ابيطالب وپس از او حسن و پس از او حسين و پس از او علي بن الحسين و سپس محمد بن علي كه در تورات به باقر معروف است و زود باشد كه تو او را درك كني پس وقتي او را ملاقات كردي از من به او سلام برسان.]

امامت و مهدويت ج 1- پيرامون معرفت امام(ع)
آيةالله لطف الله صافي گلپايگاني

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.